En
introduktion til film- og tv-sprogets virkemidler PRODUCERET AF JEPPE RAASTHØJ OG MIKKEL STOLT FENRIS FILM & MULTIMEDIA |
||||
Alle film- eller
mediekundskabselever har brug for at kende de ord og begreber, der knytter sig til de
levende billeder. OP AF STOLEN introducerer og forklarer disse begreber, og det kan bruges
i folkeskolens ældste klasser, i gymnasiet, på højskoler osv. Der er tre integrerede elementer i materialet: En novellefilm, der er tænkt som at være umiddelbart underholdende; et hæfte, der indeholder de fleste kolde facts, og en cd-rom, der giver mulighed for større aktivitet og stillingtagen fra elevernes side. |
||||
|
Novellefilmen "Op af Stolen" er en farceagtig komedie, hvor handlingen udspiller sig omkring et lettere tåbeligt tv-show, hvor den unge hovedperson prøver at vinde en rejse for at slippe væk hjemmefra. Men hans far følger ham foran skærmen | |||
Teksthæftet kan benyttes som grundbog, og det benytter eksempler og billeder fra novellefilmen til at introducere og forklare de grundlæggende begreber fra film- og tv-sproget. Kapiteloverskrifterne er Det Enkelte Billede, Billedbevægelser, Forløbet, Teksturen, Lyden samt Fortællingen. | ||||
|
||||
Cd-romen fortsætter hvor teksthæftet slap, idet man her kan se alternative optagelser og eksempler fra filmen. F.eks. kan man opleve, hvad der sker, når titel-musikken skiftes ud med en anden type musik, hvordan håndholdt kamera adskiller sig fra steadycam, og man kan selv prøve at sætte en række indstillinger sammen i et lille, enkelt redigeringsprogram. Der er i alt over 50 forskellige videoeksempler med tilhørende, korte tekster. | ||||
Anmeldelser: " alt i alt et fremragende tiltag, der er forbilledligt pædagogisk til vores fag". Pauline Langhoff i "Dolly, Meddelelser fra Medielærerforeningen for gymnasiet og HF." Keld Mathiesen i "Folkeskolen".
|
||||
OP AF STOLEN |
||||
Desværre har distributøren Systime nu valgt at indstille salget af materialet, der herefter ikke længere er tilgængeligt. Vi ligger dog selv stadig inde med enkelte eksemplarer. |